Followers

Friday, October 8, 2010

Terus Bercinta~~

Salam kecintaan pada sahabat-sahabat yang mengunjugi blog nie.Semoga Allah meletakkan kalian di kalangan hambanya yang terpilih ..untuk kali nie, banyak perkara yang bermain di benak fikiran nie akhirnya perlu dilontar kepada sahabat-sahabat untuk mendapat respon kembali..InsyAllah,mudahan-mudahan mendapat penyelesaian disitu.Kalau disemak kembali lembaran hidup kita,Apakah sahabat-sahabat pernah merasakan nikmat bahagia??Dimanakah nikmat bahagia itu diperoleh??Bilakah kali terakhir sahabat-sahabat merasakan nikmat bahagia?? Setahun lepas..sepanjang masa..baru tadi..Adakah nikmat bahagia itu dapat diperolehi setelah penderitaan dan kesedihan melanda sahabat-sahabat?Bagaimana hendak memperolehi bahagia secara berkekalan?.Pada hemat saya tentu sekali sahabat-sahabat tertunggu-tunggu tips yang bakal saya tulis, namun semua jawapan yang dilontarkan sebentar tadi semuanya ada pada sahabat-sahabat sekalian,yang perlu dibangunkan adalah keyakinan sahabat-sahabat mempercayai diri sendiri..ye ke???Percayalah!!satu cerita yang ingin saya kongsi pada sahabat-sahabat,ketika zaman kecil dulu2..tentu sekali banyak soalan yang dilontarkan kerana sifat ingin tahu kita..kenapa bola itu bulat?kenapa orang tu macam tu macam nie..yang jenuhnya ibuayah kita untuk menjawabnya.Penah suatu ketika menolong ibu memasak I mean juz menyepahkan lagi dapur..adela..saya sempat bertanya..”ibu..ibu..masakan yang ibu masak semua nya sedap..waktu puasa pun,sedap jugak..nak kata kelentong(tipu)..ibu da besar..akak nak jadi macam ibulah..tapi nak buka restoran..biar famous sikit..saya membuahkan angan2..”..ibu tersenyum”sebelum tu kene tau secret resepinya..”soalan itu dibiarkan sahaja lama tanpa jawapan..yang akhirnya terjawab jua dan hanya saya yang tahu.Apakah agaknya jawapan yang ibu saya beri??saya lontarkan pada sahabat-sahabat memikirkan..ayat nya cukup ringkas dan padat tapi cukup bermakna..dan berkaitan topic yang dibincangkan..
Persoalan seterusnya Kebahagian perlu diasah untuk memperolehi makna cinta?ataupun makna cinta itu sendiri melahirkan sebuah kebahagiaan??yang mana satu memaknai hati ni??dua soalan menggunakan istilah sama tetapi memberi dua impak yang berbeza.Apakah percintaan sesama manusia yang saya maksudkan??..ya!! kecintaan sesama sahabat kita diluar sana yang dahagakan ilmu agama,tetapi tidak berpeluang memilikinya,kecintaan pada orang kurang upaya untuk membantunya tanpa alasan jantina,kaum dan bangsa,kecintaan pada ibubapa kita,terlangsai sudahkan hutang kita padanya untuk tergamak meletakkan ranking terakhir dalam hati kita??,kecintaan pada sahabat-sahabat bukan islam yang tidak mengerti kebenaran Islam dan banyak lagi kecintaan yang perlu kita agih-agihkan.Tiada sebab yang kukuh kenapa cinta itu perlu “dimansuhkan” sehingga kehari-hari yang tertentu.bukan??Apakah sahabat yakin..tanpa latihan sahabat-sahabat leh score dalam exam,or game?? Practice make perfect… tetapi Mengapa perlu??”lau aku berkahwin ngan orang dicintai,bahagia itu akan datang,cinta it akan datang..Benarkah??Ya memang benar…tapi Adilkah untuk orang diluar yang memerlukan anda,tetapi anda “menyimpan” kecintaan dan kebahagian itu..atas dasar apa??Barangkali kita lupa yang nabi pesan pada kita “tidak beriman seseorang sehingga kita menyayangi sahabat kita yang lain . saya lontarkan persoalan untuk sahabat reply statement saya diatas..
Bagaimana bahagia harus digapai..bagaimana cinta harus dicari..terpulang bagaimana sahabat niatkan..yang mencorak jua tetap para sahabat-sahabat sendiri,disaksikan para Malaikat berhakim YaRabb.Semoga rasa ingin berbicara dan menjawab persoalan saya ada pada setiap diri sahabat-sahabat.Salam ukhwah dan salam persahabatan..:)

6 comments:

  1. afwan, kayak nya tulisan nya terlalu tak berjarak, jadi bacanya agak kurang nyaman gitu..
    :D
    hehehheee

    ReplyDelete
  2. owh gitu de...makasih..
    mungkin kali pena ku lebih perlu diperbaiki..

    ReplyDelete
  3. maksud na ,,,spasi na gitu
    kalo tulisan na bagus kok

    ReplyDelete
  4. MasyaAllah..thank u..
    May Allah Bless u..Subhanallah

    ReplyDelete